Madarász János Madár

Madarasz_Janos_Madar_boritokep
Világítástervező, fénytervező, látványtervező, animáció tervező, fővilágosító.

Bár nem színpadi főszereplő, nélküle nagyon sok produkció nem valósulhatna meg. Madár számos nagykoncert fővilágosítója, megbízói között van a Madách Színház, Pesti Magyar Színház, Szegedi Nemzeti Színház, a Veszprémi Petőfi Színház, a Katona József Színház és az Opera is. A Madame Tussauds Budapest fény és vizuális tervezője.

Színpad Magazin: Mikor és hogy született meg a döntés, hogy világítással foglalkozz?

Madár: Már kisgyermek koromban a fényekkel és az árnyékokkal “vacakoltam”, diavetítőből mini
planetáriumot tákoltam csillagokat vetítettem a plafonra, a lakásban tükrökkel terelgettem
irányítgattam a besütő napfényt. 🙂
Egyenes út vezetett a Vígszínházba, egy jóbarátom javasolta, hogy jöjjek be próbát nézni. Az állam leeset, egy külön világ a színpad, saját univerzumot teremtenek, maga volt a csoda, nem véletlen hogy ott ragadtam. Máig a színházi világban szerzett rutin és látásmód, ami segíti a munkáimat.

Olyan fantasztikus alkotókkal volt szerencsém együtt dolgozni, tanulni tőlük, mint Móray Ernő világítás tervező mester, Marton László igazgató főrendező, Szirtes Tamás a Madách Színház igazgató főrendezője. Nagyon sok mindent tanultam és köszönhetek a díszlettervező zseni Kentaurnak és nem utolsó sorban nagyon büszkén élvezem a mai kor rendező- alkotó fenegyerekeinek bizalmát mint Szente Vajk vagy Juronics Tamás.

SzM: Mi kell ahhoz, hogy egy fénytechnikusból fővilágosító vagy világítástervező legyen?

Madár: Sok minden:-) Ízlés, esztétikai érzék, látásmód, zenei érzék, hatalmas fantázia és rengeteg folyamatos önképzés,technikai tudás nem utolsó sorban diplomáciai érzék,idő és türelem.

Madarász János Madár. Forrás: Madár személyes archívum

SzM: Az Ezeregy éjszaka beszámolójában már említettük, hogy szemmel látható, ha egy koncertet te világosítasz. Mi ennek a „titka”?

Madár: Sok remek tehetséges kollégám dolgozik velem párhuzamosan. Mindegyikőnk más és más látásmóddal közelíti meg az adott produkciót. Magam nagyon fontosnak tartom az esztétikus izgalmas összképet, a díszlet a jelmezek a vizuál és a fény színpadi összhangja elengedhetetlen komponense egy minőségi produkciónak. A színészi alakítást, a díszlet és jelmeztervező munkáját teheti tönkre egy öncélú vizuál vagy egy alul, esetleg “túlcsinált” világítás ezért fontos megtalálni a balanszot és nem önálló performanszot készíteni, különben elvész a lényeg.

Ezeregy Éjszaka a Szegedi Szabadtéri Napokon. Fotó: Mahunka Balázs

SzM: Színház vagy a koncert világítása kedvesebb számodra? Más-más kihívás a kettő?

Madár: Egyértelműen a színház :-), számomra másik univerzum, mívesebb izgalmasabb fegyelmezettebb világ. Ennek ellenére nagyon szeretem a koncertekben való közreműködést is, igyekszem színházasra formálni a koncertlátványt is.
Nagyon más kihívás mindkettő, egy színházi bemutatót hosszasabb próbafolyamatok előznek meg melyeken jut idő kidolgozni összehangolni a színpadképeket.

Koncertekhez a világítást legtöbb esetben számítógépen otthon készítem 3D-ben monitor előtt, sok idő már nem marad a helyszíni csiszolgatásra. Természetesen vannak zenekarok (egyre több), ahol nagyon fontos a míves látvány, PL: Edda művek. Gömével heteken át tervezzük és programozzuk a nagybulijaikra a látványt. Etalon felkészült banda, nincs kecmec. Ugyan ez jellemzi Ákos nagykoncertjeit. Hatalmas stábbal hónapokig dolgozunk a színpadképeken. Szerencsére ő is korszerű kísérletező típus, nem kell sokat győzködnöm látvány ügyben. 🙂

Madár „műve” Ákos 2023-as koncertjén. Fotó: Fazekas István

SzM: Egy színpadi világítás lehet szép, látványos, de ez nem azt jelenti, hogy jól fotózható. Meg
szoktad nézni a képeket utólag a saját munkáidról?

Madár: Nagyon jó a kérdés. 🙂 Mindig megnézem a sajtós képeket és a youtube videókat, szerintem ez elengedhetetlen szakmai szempontból. Nagyon odafigyelek pl. a fotósok véleményére, ők is a fények művészei ráadásul az utolsó lépcső egy bemutató előtt, mindig szigorú szakmai szemmel nézik a látványt egy objektíven keresztül, ha ők a sötétekre panaszkodnak az nagyjából azt jelenti hogy nem látják a színészt a jelmezeket és a közönség sem fogja, nem beszélve a média és sajtó megjelenésekről. Értem, és számomra is fontos a fények drámai hangulata magam is patika mérlegen mérem, ennek ellenére halálom a színpadon művészi ellenfényes sötétben láthatatlan jelmezben bolyongó színművész, vagy mikor csak a koncert végi taps rivaldafényben derül ki melyik zenekar zörgött elmúlt két órában a színpadon.
A színház nem film, egy moziban mindenki azt látja, amit a kamera rögzített, színházban minden néző más a saját perspektívájából követi az előadást, ehhez muszáj a fényekkel igazodni, ez szerintem nagyon fontos alapja egy jó színházi világításnak.

SzM: A nézők részéről szoktál pozitív visszajelzéseket kapni?

Madár: Igen, és általában tényleg pozitívat, nagyon örülök ha jó a megítélése a munkáimnak, ugyanakkor mindig foglalkozom a negatív kritikával is. Nagyon fontos mit mond a néző, ők egy egészen más szemüvegen keresztül nézik az előadást. Fontos hallani, érteni őket.

Pretty Woman – Madách Színház. Fotó: Mahunka Balázs

SzM: Apropó visszajelzések; neked a közönség vagy a szakmai stáb elégedettsége fontosabb?

Madár: Mindkettő egyaránt fontos. A közönség szórakoztatásáért dolgozunk így másik tarsolyba teszem a közönség és másképpen kezelem a szakma visszajelzését, ugyanakkor nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy a rendező elvárásainak szinte kötelező megfelelnünk.

SzM: Van még hová előre lépni? Vannak még el nem ért céljaid?

Madár: Hogyne, a miénk művészi de komoly csúcstechnikai alapokon nyugvó pálya, ami elképesztő sebességgel fejlődik, változik. Kötelező topon lenni. Fontos cél hogy, animációkban szeretnénk a következő években további hatalmas lépéseket tenni még izgalmasabb dolgokat varázsolni.

SzM: Mi volt az eddigi legnagyobb kihívásod, és mi volt a szívednek legkedvesebb munkád?

Madár: A legnagyobb kihívásom és a legnagyobb sikerem az volt, hogy fiamat Gergőt belerángattam a szakmába, ha a fények nem is annyira érdeklik mint szeretném, az animációkban imád kreatívan részt venni. Most már saját animációs stúdiónk van, közös kreatív munka volt az Ezeregy éjszaka és a Madagaszkár előadás animációinak elkészítése, de oroszlán része volt a Madame Tussauds Budapest animációi elkészítésében is. 🙂

SzM: A szabadidődben mit csinálsz legszívesebben?

Madár: Amikor van, akkor a feleségemmel és a gyerekekkel családozunk. 🙂

Kedves Madár, köszönjük, hogy rendelkezésre álltál, munkádhoz további sok sikert és szép fényeket
kívánunk!

Ajánló

Olvasd el ezt is