A régi járművekben van egy különleges dolog: szerethetőek. Érzelmeket kapcsolunk hozzájuk, emlékeket idéznek fel, jól esnek a szemnek a klasszikus vonalak és jó „régi gép” szaguk van. Gyerekkorom meghatározó élményei közé tartozik a napi szintű utazás a sárga Ikarusszal, amit a Sebes Józsi becenévre hallgató, egykor bányászokat szállító buszsofőr vezetett. Mit mondjak, hű volt a nevéhez, pedig már akkor a nyugdíj-korhatár közelében járt. Ha esetleg szabadságon volt, az őt helyettesítő sofőrök 15-20 percet késtek, amit a hideg téli reggeleken a sarki kisboltban melegedve igyekeztünk átvészelni. Ilyen, és ehhez hasonló emlékek kötődnek ezekhez a hétköznapi közlekedő eszközökhöz, amitől máris különlegesek lesznek – persze mindenkinek egy kicsit máshogy.
Az idősebbek között biztosan sokan voltak, akiknek ezek a buszok jelentették a munkahelyüket. Vagy sofőrként, vagy szerelőként esetleg később restaurátorként. A gyerekek rajongása pedig egészen szívet melengető látvány, ami talán a szülők, nagyszülők emlékeit és élményeit viszik tovább, sőt! Akár ők maguk is új élményeket szerezhetnek, hiszen több ritka típussal is utaztatták a közönséget ezen a hétvégén, különböző útvonalakon. Közöttük volt az az emeletes Ikarus is, amely 6 hónapos mérnöki munkavégzés segítségével két 556-osból lett összeépítve. Ezen kívül Ikarus 55-ösök teljesítettek „szolgálatot” az Aeropark és Népliget között. Elismerésre méltó, hogy ezek a kultikus járgányokat nem múzeumi tárgyként kezelik, ami persze látszik is rajtuk itt-ott, de természetesen ez semmit nem von le az értékükből.
Az időjárás szombat délutánig meglehetősen kegyes volt, így aki a parkolóban kialakult sártengeren átküzdötte magát, egészen lenyűgöző látványban volt része. Gyakorlatilag a teljes Aeropark területén körben álltak a buszok, amelyeket az állandó repülőgép kiállítás szereplői „felügyeltek”, „kereteztek”. Igazán autentikus kombináció ez, pláne amikor a duplacsuklós repülőtéri Ikarus mellett álltunk. Tökéletes!
Ami a programokat illeti, a park területén voltak tematikus séták, ahol a járműgyártás történetéről hallhattak a látogatók. Több repülőgép-motort is beindítottak, ami köré egészen komoly tömegek gyűltek össze. A korábban említett élmény buszozás mellett szombaton 16 órától egy felvonulás is volt, melyen a buszok többsége részt vett az Aeropark-Vecsés-Ecser-Vecsés-Aeropark útvonalon, rendőri felvezetés mellett.
Remek program volt ez kicsiknek és nagyoknak, fiataloknak és idősebbeknek egyaránt. Várjuk a folytatást!